شرح خبر

گفت و گوی خواندنی با دکتر فریدون عباسی؛

از انتخابات مجلس و توصیه های دوستانه به احمدی نژاد و روحانی تا نقدهای موشکافانه و علمی به توافق هسته ای

خبرنگار :
۲۰ مرداد ۱۳۹۴
کد مطلب : 3804
204

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: اگر احمدی‌نژاد از کسی مثل من بپرسد که در آینده چکار کنم، می‌گویم حضورت در مجمع تشخیص مصلحت نظام کافی است.

به گزارش سرویس سیاسی کازرون خبر، فریدون عباسی دوانی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی و از دانشمندان هسته‌ای است که در سال 89 مورد سوء قصد قرار گرفت.

عباسی درباره ورودش به عرصه تحصیل در حوزه انرژی هسته‌ای با بیان اینکه در سال ۶۲، همزمان با بازگشایی دانشگاه‌ها رشته‌های تخصصی در دانشگاه‌ها آغاز به کار کرد، می‌گوید: گرایش هسته‌ای در رشته فیزیک راه‌اندازی شد و نسل ما جزء اولین افرادی بود که فیزیک هسته‌ای را تحصیل کرد و این مسئله باعث شد نسلی کارشناس در این حوزه به تصمیم‌سازان کشور در این امر کمک کند.

وی که از منتقدان جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای با 6 قدرت جهانی است با اشاره به متن تهیه شده در برجام می‌گوید: دشمن در برجام نسل اول سانتریفیوژ‌های ما را کاملا صفر کرد. آن هم دستاوردی را که ما کاملا آن را بومی کرده بودیم و به سمت بهینه سازی آن پیش می‌رفتیم. امروز دشمن در برجام تولید این نسل سانتریفیوژ را قطع کرده است و نیروی انسانی ما را نیز از رده خارج کرده و تولید ما را در چند سال آینده به حدی می‌رساند که ذخیره سانتریفیوژ نسل اول ما تنها ۵۰۰ عدد باشد و این در حالی بود که ما سوخت ۳.۵ و ۲۰ درصد را به اندازه نیازمان تولید می‌کردیم و IR۸ را به دور رساندیم.

 

به گفته عباسی، اگر ۶ ماه وقت می‌گذاشتیم با توانایی خود می‌توانستیم سو ۲۴ را نیز تمام کنیم اما در ژنو همه چیز تعطیل شد چرا که دولت جدید نمی‌خواست با دست پُرتر به مذاکره رود؛ می‌شد از مرداد تا آذرماه کارهایی را صورت داد تا امتیازات بیشتری را به دست آوریم اما انگیزه لازم وجود نداشت.
 
عباسی علاوه بر فعالیتهای علمی به تازگی در کنار برخی وزرای دولتهای نهم و دهم تشکلی با عنوان "جبهه یکتا" را تشکیل داده که درباره ارتباط این تشکل با احمدی‌نژاد می‌گوید: این مجمع به صورت جداگانه فعالیت‌های خودش را دنبال می‌کند و احمدی‌نژاد هم افراد و ساز و کار خودش را دارد.

 

در قالب گفتگویی تفصیلی با عباسی به مسائل داخلی و همچنین موضوع توافق هسته‌ای پرداخته‌ایم که حاصل این گفتگوی 2 ساعته را در ادامه می‌خوانید:

* آقای عباسی به عنوان سوال اول، آیا جبهه یکتا همان پایداری دوم است؟

جبهه پایداری را خوب نمی‌شناسم، اما جبهه پایداری با مبانی فکری و فلسفی خاص ایجاد شده و بنده مطالعه‌ای در این زمینه نداشته‌ام، اما کسانی که به نام جبهه یکتا شروع به کار کرده‌اند، از مسئولین دولت‌های نهم و دهم هستند.

این افراد بعد از شروع به کار دولت یازدهم در مورد مسائل مختلف از یکدیگر اطلاعات می‌گرفتند و جلسات دوستانه‌ای برگزار می‌کردند و در واقع اطلاعات عادی و عمومی بین آنها رد و بدل می‌شد، اما با گذشت مدت زمانی با مشاهده وضعیت عملکرد دولت در جامعه و فرافکنی‌هایی که دولت انجام می‌داد، تصمیم به تشکیل جبهه یکتا گرفتند.

وزرای دولت‌های نهم و دهم تلاش کردند و زحمت کشیدند، اما به دلیل خصومتی که برخی‌ها با احمدی‌نژاد به دلیل گرفتن دولت به مدت 8 سال از آنها، افرادی که نزدیک به وی بودند را به این بهانه خراب می‌کنند و از این رو دلیلی ندارد عملکرد کل دولت قبل را زیرسوال ببرند و بسیاری از مشکلاتی که در حال حاضر در جامعه وجود دارد، مربوط به دولت‌های اصلاحات و سازندگی است.

در پروژه‌های سدسازی برخی‌ها معتقدند در بعضی از مکان‌ها نباید سد زده می‌شد، اما بعضی از این پروژه‌ها مربوط به زمانی است که بنده در جنگ بودم و حتی برخی از آنها مربوط به قبل از انقلاب است و یا مربوط به دولت سازندگی می‌شود، اما این افراد متخاصم این پروژه‌ها را به گردن دولت احمدی‌نژاد می‌اندازند، باید بگویم در این رابطه وزیر نیرو و وزیر جهاد کشاورزی حرف‌هایی برای گفتن دارد.

برخی‌ها می‌خواهند با سیاه‌نمایی، مقصر خشک شدن دریاچه ارومیه را دولت‌های نهم و دهم جلوه دهند، مگر در دولت اصلاحات خشکسالی نبود، باید با انصاف صحبت کرد.

 

دکتر فریدون عباسی/ عکس

 

وزرای سابق دور هم جمع می‌شوند تا با دریافت اطلاعاتی مشخص کنند تا سرنوشت 70 هزار میلیارد چه شده است و کجا هزینه شده که خودمان هم اطلاع نداریم، در این رابطه باید وزیر اقتصاد توضیح دهد که این حرف‌ها بر چه مبانی گفته می‌شود.

اگر مسئولان سابق دولت‌های نهم و دهم دور هم جمع شوند و در رابطه با مسائلی نظر دهند، می‌توانند به دولت یازدهم کمک کنند، اما دولت یازدهم مانند غریقی است که در هنگام کمک می‌گوید: "چی به من می‌دهی که دستم را به تو بدهم"؛ اگر مشکلی وجود دارد باید از ظرفیت‌های موجود جامعه درست استفاده شود، زیرا "مملکت ملک تلق یک تفکر سیاسی نیست". در حقیقت افراد تشکیل دهنده جبهه یکتا حرف اصلی‌شان همین است و به دنبال پست و مقام نیستند.

در جامعه این افراد را به دلیل اینکه از آنها پست و مقام گرفته شده، خراب می‌کنند، از این رو دولت باید جلساتی را برگزار کند و کسانی را که می‌توانند انتقاد و یا کمک کنند امکان حضور داشته باشند؛ با دور هم جمع شدن این افراد کسانی احساس خطر کردند، همانطور که از جبهه پایداری می‌ترسند و هرچه که این تفکر به سمت وحدت پیش برود و در جامعه مطرح شود، افرادی که بر سر کار هستند هراس خواهند داشت.

دکتر فریدون عباسی/ عکس

 

*به نظر شما احمدی نژاد با توجه به فعالیت‌هایی که در حال حاضر انجام می‌دهد، به عرصه انتخابات ریاست جمهوری و مجلس ورود پیدا خواهد کرد؟

اگر احمدی نژاد از کسی مثل من بپرسد که در آینده چکار کنم، می‌گویم حضورت در مجمع تشخیص مصلحت نظام کافی است؛ یکی از اشکالات کشور ما این است که رئیس جمهورهای دوره‌های گذشته که قبلا در مسند کار بودند به خاطر اینکه قانون اجازه می‌دهد بعد از اتمام دوره ریاست جمهوری‌شان با گذشت 4 سال دوباره در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند می‌خواهند مجدد پا به عرصه انتخابات بگذارند.

به نظر بنده شرکت مجدد در انتخابات مناسب نیست و اگر این افراد می‌توانستند با کمک همفکرانشان کاری انجام دهند، در مدت 8 سال مسئولیتشان انجام داده‌اند و باید اجازه دهند تا نسل آینده حضور پیدا کند جوانان ما مراحل کارشناسی را طی کرده و نکات مثبت و منفی را از قبلی‌ها آموخته‌اند و باید اجازه داده شود نسل‌های بعدی در مدیریت نقش داشته باشند و دلیل نمی‌شود یک نفر تا آخر عمرش بخواهد در انتخابات ریاست جمهوری به طور مستمر شرکت کند.

باید مجمع تشخیص را اداره کنند و دست به دست انتقال داده شود و رئیس جمهورهای گذشته در مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور یابند تا با همدلی و همراهی در کنار یکدیگر فعالیت کنند.

دلیلی ندارد رئیس جمهورهای گذشته با حضورشان در انتخابات در جامعه تنش ایجاد کنند و اگر احمدی نژاد در رابطه با حضورش در انتخابات از من نظر بخواهد، می‌گویم افرادی که در جهت باز شدن فضای مدیریتی کشور تربیت کرده‌ای و بعنوان مدیر مطرح شده‌اند برای کارنامه زندگی سیاسی‌ات کافی است. البته دولت یازدهم همان افرادی را که در دوره سازندگی و اصلاحات بر سر کار بودند را وارد صحنه کرد.

ما باید کشور را از بن بست مدیریتی نجات دهیم و بهتر است احمدی نژاد فعالیتش را بعنوان NGO ادامه دهد و بصورت سفیر صلح باشد، دولت یازدهم می‌تواند از احمدی نژاد برای منطقه آمریکای جنوبی استفاده کند یعنی بعنوان سفیر همکاری ایران با این کشورها انتخاب شود همچنین دولت می‌تواند ستادی را در اختیار احمدی نژاد قرار دهد و منابعی را برای آنها اختصاص دهد تا از ظرفیت هر کس در کشور به خوبی استفاده شود و نباید این گونه باشد که افراد را قلع و قمع کنیم.

 

دکتر فریدون عباسی/ عکس

 

احمدی نژاد ظرفیت و همفکرهایی دارد و باید در یک مکانی جمع شوند تا مبادلات اقتصادی را با آمریکای جنوبی برقرار کنند البته برای دیگر مناطق هم باید افرادی مشخص شوند و برای جلوگیری از ایجاد چالش و جنجال‌‌ها باید از ظرفیت‌های کشور استفاده شود.

*جلسات جبهه یکتا در یکسال و نیم گذشته با دو محور وزرا، مصلحی، حسینی و حاجی بابایی و با محور نجار و استانداران برگزار شده است، آیا به نظر شما این موضوع نشان دهنده این است که این افراد با یکدیگر اختلاف نظر دارند؟

از این موارد اطلاعی ندارم، جلسات دوستانه بوده و در حدی که شنیده‌ام هیئت موسسی به عنوان یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی دور هم جمع شدند.

* با توجه به اینکه نزدیک به انتخابات هستیم به نظر شما اگر یکتا بنا ندارد در فعالیت‌های حزبی و انتخاباتی شرکت کند، چرا در این زمان آغاز به فعالیت کرده است؟

انتخابات را دیگران بزرگ می‌کنند و نظرم این است که کشور مشکلات زیادی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، روابط خارجی، اقوام و اشتغال دارد؛ یکی از رخدادها و رویدادهایی که وجود دارد، انتخابات است انتخابات یکی از مسائل کشور است و هر حزب و گروهی باید نسبت به انتخابات حساس باشد زیرا انتخابات شرایطی را ایجاد می‌کند که افراد با تفکر خاص و قدرت قانونگذاری به مجلس ورود پیدا کنند از این‌رو هر جناح سیاسی خاص با سلیقه‌های مختلف می‌خواهد اکثریت را در مجلس داشته باشد، این افراد هم مانند بقیه هستند اما اینگونه نیست که جبهه یکتا بخواهد فقط به انتخابات بنگرد.

انتخابات یکی از مسائل کشور است اما آنها برای کار بزرگتری که اعتلای کامل اسلام و ارتقای نقش جمهوری اسلامی ایران در جهان است دور هم جمع شدند؛ متأسفانه به دلیل اینکه احزابی با ریشه نداریم که سالها کار کرده باشند و اساسنامه و مرامنامه داشته باشند و مردم برنامه حزبی آنها را بدانند و در کارهایشان شرکت کنند شاید از طرفی برای کشور حسن و از طرفی دیگر نقیصه باشد.

 

دکتر فریدون عباسی/ عکس

 

به تناسب شرایطی افرادی دور هم جمع شدند و ممکن است دیگران برای حذف این افراد بگویند این جبهه تشکیلات زمان انتخابات است و بنده تمایل دارم این تشکیلات برای زمان انتخابات نباشد و موافقم افراد همفکر از دولت‌های نهم و دهم به افراد متشکل جبهه یکتا اضافه شوند تا مسائل کشور را بررسی کنند.

*به نظر شما احمدی نژاد اصولگرا است؟

این موضوع را باید از خودش بپرسید اما اصولگرایی تعریف دارد و باید بدانیم طبق چه اصولی به یک فرد اصولگرا و یا اصلاح طلب می‌گویند و بنده تعریف خودم را در رابطه با این موضوع دارم.

بین اصلاح طلب و اصولگرا تفاوت زیادی قائل نیستم  زیرا اصلاح طلبی را در انقلاب تعریف می‌کنم و معتقدم این افراد می‌خواهند انحرافات و نواقصی که ممکن است در اهداف انقلاب در طول این چند سال بوجود آمده رفع کند و گفتمان انقلاب را حاکم کند اما اگر بخواهیم به دنبال اصلاحات سکولاریسم را بیاوریم و اصلاحات بخواهد جمهوری ایرانی را به دنبالش بیاورد دیگر اصلاحات نیست.

اصولگراها به اصل انقلاب و نظام جمهوری اسلامی معتقدند و همچنین به ولایت فقیه اعتقاد دارند، پس بین اصلاح طلبان ارزشی و اصولگرایان تفاوتی وجود ندارد. در رابطه با یک فرد خاص باید بررسی کنیم رفتارش با دیگر اصولگراها چگونه بوده است از اینرو اگر این افراد با اصل نظام و انقلاب اشتراک دارند نباید اختلافات اساسی داشته باشند و برای پی بردن به جریان فکری یک فرد خاص باید افراد نزدیکش را بررسی کنیم

بنده وقت تحقیق در این زمینه در خصوص هیچ کدام از شخصیت‌های کشور را نداشتم و ممکن است تعریف من از اصولگرا و اصلاح طلب با تعریف آنها متفاوت باشد از این‌رو نمی‌توانم برداشت صحیحی از آنها داشته باشم.

 

دکتر فریدون عباسی/ عکس

 

*آیا پشت داستان شکل‌گیری جبهه یکتا احمدی نژاد قرار دارد؟

تا آنجایی که اطلاع دارم احمدی نژاد در هیچ یک از جلسات حضور نداشته و حتی دعوت هم نشده و افرادی هم که در جبهه یکتا حضور دارند در جلساتی که احمدی نژاد برگزار می‌کند، شرکت نمی‌کنند. پس از اتمام دوره دولت دهم هر کس با فردی که نزدیکی فکری بیشتری دارد، ارتباط برقرار کرده است و باید صریح بگویم احمدی نژاد در شکل‌گیری جبهه یکتا اصلا نقش نداشته است.

*به نظر شما نقاط قوت و ضعف دولت یازدهم چیست؟

دولت یازدهم پایگاه اجتماعی ضعیفی دارد و در این رابطه تلاشی برای تقویت انجام نداده است، در ابتدا با شعارهایی در جهت رفع مشکلاتی که در دو سال آخر دولت دهم که به دلیل تحریم‌ها بوجود آمده بود به عرصه ظاهر شد و از این مشکلات استفاده ابزاری کرد و به نحوی ادبیاتی را بکار برد که کلیدی برای حل مشکلات دارد اما افرادی که رقیب به حساب می‌آمدند راه حل‌های درستی برای رفع مشکلات ارائه ندادند البته اعتبار روحانیت هم اهمیت زیادی داشت زیرا فردی که لباس روحانیت به تن دارد برای مردم وجهه خوبی دارد.

اگر تفکرات فردی به اصلاح طلبان و کارگزاران سازندگی و یا اصولگرایان نزدیک باشد باید پس از پیروی در انتخابات خواسته‌‌های مختلف رأی دهندگان را اعم از توسعه سیاسی، اقتصادی و دیانت تأمین کنند، حالا اگر یک فرد با اختلاف کمی انتخاب شود می‌توان گفت با پایگاه اجتماعی لازم برسر کار نیامده است و آن درصد از آرا خواست‌هایشان با یکدیگر فرق می‌کند و از این‌رو نمی تواند به شعارهایش عمل کند و طرفدارهایش را از دست می‌دهد باید دید کدامیک از شعارهای اقتصادی دولت محقق شده است، گفته می‌شود که تورم کنترل شده اما رکودی به دنبال آن و بیکاری ایجاد شده است و دولت نیز منابعی را در جامعه برای فعال کردن بخش خصوصی نمی‌آورد.

کدامیک از کالاهای اساسی قیمت نزولی داشته است، حمل و نقل، سوخت، برق، آب، گاز و ... افزایش داشته است آیا به تناسب افزایش قیمت‌ها دستمزدها افزایش داشته است؛ این مسائل با یکدیگر سازگار نیست و همه منتظر هستند که چه خواهد شد.

در مجموع دولت نیاز به کمک دارد ولی حاضر نیست این کمک را از جامعه طلب کند و همچنین از ظرفیت‌های موجود جامعه استفاده کند و بیشتر وابسته به طایفه و تفکر خاص خودش است و معتقدم اختلافاتشان با نزدیک شدن به انتخابات بیشتر خواهد شد و دولت مجبور است به گونه‌ای دیگر یارگیری کند، دولت بدلیل اینکه نتوانسته به وعده‌هایی که به اصلاح‌طلبان داده عمل کند و همچنین اصولگراهایی که به سمتش رفته، نگهدارد مطمئنا دولت در انتخابات مجلس نمی‌تواند اکثریت لازم را کسب کند.

پیشنهاد می‌کنم دولت بازنگری کند و نیروهای اصیل انقلاب را جذب کند زیرا اگر این نیروها ببینند دولت با کسانی که هنجارشکنی می‌کنند همراه است، ترکش خواهند کرد؛ دولت بهتر است یاران واقعی نظام انقلاب را بشناسد و بطور قابل توجهی نگاه به بیرون نداشته باشد در این رابطه مقام معظم رهبری فرمودند: به دنبال نیویورک، وین و ژنو نباشید از این‌رو باید به این موضوع توجه کنند و جهان را درغرب نبینند و به کشورهای آسیایی و همسایه توجه داشته باشند.

حرکت دولت دهم با جامعه ما سازگارتر است از این‌رو باید دولت این رفتار را داشته باشد تا دو سال باقیمانده را به سلامت به پایان برساند اما اگر می‌خواهد همین راه را ادامه دهد بهتر است مسئولیتش را رها کند و دولت دیگری بر مسند کار برقرار شود.

 

دکتر فریدون عباسی/ عکس

 

*به نظر شما روحانی با کلیدش چقدر توانسته قفل‌های مشکلات را باز کند؟

در حقیقت این یک مثال و نماد است که من می‌خواهم مشکلات را با کلیدی که در دستانم است، باز کنم، دولت یازدهم هسته‌ای را بعنوان یک مسئله اصلی عنوان کرد و مسائل دیگر کشور را رها کرد، هسته‌ای چه ارمغانی برای کشور داشت و چه امتیازاتی را توانست از طرف مقابل بگیرد؛ به نظر من باید کمی فکر کند زیرا دولت یازدهم اقرار کرده دو گل خورده اما باید طلبش را که سه گل است را به اثبات برساند.

با خوانده شدن متن مشخص می‌شود برد برد نیست مخصوصا وقتی که تهدید می‌کنند و تهدید کردن مشخصه برنده‌ها است و اگر ما برنده بودیم مردم شعور داشتند و این موضوع را درک می‌کردند اما برای ابراز پیروزی کسانی به خیابان آمدند که مشخصه ایرانی نداشتند و اگر ما برنده بودیم چرا قهرمان‌سازی کردند و چرا پیوندهای رسانه‌ای خاص مطرح کردند.

اگر ما برنده بودیم مردم، رسانه‌ها و دانشجویان به صورت خودجوش به وسط  میدان می‌آمدند؛ پس از توافق دانشجویان درخواست‌هایی را داشتند که چرا روشنگری نمی‌شود، دانشجویان هرگز بر علیه کسی بی‌خودی و یا به نفع کسی بی‌دلیل شعار نمی‌دهند.

روحانی در اغنای نخبگان تاکنون موفق نبوده و بیشتر به زبان تهدید صحبت کرده است البته اخیرا به وی تذکر داده شده و تلاش می‌کند تا با احترام بیشتری صحبت کند و باید عصبانی نشود و مقداری تحمل داشته باشد و با شتاب کار نکند و باید تمام ظرفیت‌های کشور را بکار گیرد اما اگر بخواهد به صورت حذفی رفتار کند حتما با مشکل برخورد می‌کند. 

 

دکتر فریدون عباسی/ عکس

 

 
اگر بخواهد تماما دولت قبل را زیر سوال ببرد طرفداران دولت گذشته که آدم‌های با انرژی هستند به وسط میدان خواهند آمد و جوابشان را می‌دهند؛ اما به نظر من قبلی‌ها تحمل دارند و حوصله به خرج می‌دهند زیرا بحث همدلی و همزبانی را این افراد بیشتر عملیاتی می‌کنند. 
 
مردم همدلی و همزبانی بیشتری دارند و دولت باید از مردم این همدلی و همزبانی را بیاموزد و البته منتقدین و طرفداران هم جزء مردم هستند و باید مطالب مطرح شده توسط مقام معظم رهبری سرلوحه کارشان قرار گیرد و برای جذب ظرفیت‌های کشور بیشتر تلاش کنند تا بتوانند دولت را به خوبی به پایان برسانند.

 

*تعدادی از کسانی که در دولت احمدی نژاد مسئولیت داشتند بازداشت و یا دستگیر شدند، دلیل این مسئله را چه می‌دانید؟

در رابطه با این موضوعات قوه قضاییه تصمیم گیر است و با استناد به مدارکی که وجود دارد به گونه‌ای باید برخورد شود که این احساس پیش نیاید که موضوع سیاسی است. هر مسئولی ممکن است در دوره مسئولیتش به دلیل شرایط خاصی تخلفاتی داشته باشد که بعضی از آنها از غفلت و سهل انگاری نشأت گرفته و بعضی دیگر بدلیل سودجویی زیردستهایشان در زمانش شلوغی و امضا گرفتن از آنها موجب این مسئله شده است.

نظارت‌ها باید به موقع باشد و نباید فرد از کار کنار گذاشته شود و بعد پرونده کاری وی مورد بررسی قرار گیرد؛ باید دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور به موقع کار کند و از افراد مؤمن و متخصص استفاده کند و حساب‌ کشی‌ها به موقع انجام شود. از این‌رو باید به فرد مخاطی تذکر داده شود و نباید بعد از اتمام مسئولیت فرد به کارنامه فعالیتش رسیدگی کنند زیرا این موضوع باعث می‌شود در رابطه با دولت قبل سیاه نمایی شود.

براین اساس باید این اتفاقات برای آیندگان درس شود و نباید مسئولین فعلی را هنگامی که از کار برکنار شدند بخواهند به فعالیت کاری‌شان توجه کنند و نواقص آن را مشخص کنند و باید اگر موضوعی وجود دارد که برطرف می‌شود در زمان مسئولیت فرد مورد توجه قرار گیرد. 

بازداشت و دستگیری مسئولین پس از اتمام مسئولیتشان در جامعه ایران تأثیر زیادی دارد و در کشورهای دیگر نیز اثر سوء خواهد داشت و این را مطرح می‌کنند که مسئولین ما بعد دوره خدمتشان تماما مشکل‌دار هستند و باید در رابطه با رفتار دستگاه‌های نظارتی تجدیدنظر شود.

*آقای عباسی نظرتان در رابطه با توافق با توجه به جمع‌بندی‌ای که صورت گرفته، چیست؟

اگر در شروع دولت یازدهم صحبت‌هایی در مورد سانتریفیوژ و چرخیدن زندگی مردم و کارخانه‌ها به طور همزمان مطرح نمی‌شد و همچنین توافق اولیه ژنو که در نوامبر 2013 انجام شد به آن شکل نبود و این شتابزدگی در توافق حاصل نمی‌شد.

در برنامه جامع اقدام مشترک که در آبان 92 تهیه شده بود، به شکلی تمام دستاوردهای کشور از چند سال گذشته را در قبال این برنامه گذاشتیم و فقط مقداری زمان بدست آوردیم.

اگر یک کارمند شعبه ارزی بانک در کنار دوستان بود، به آنها نشان می‌داد که چگونه 4.2 میلیارد را یکجا دریافت کنند، اما در این موضوع وقفه افتاد و همچنین در آن مقطع حرفهایی در خصوص قدرت دفاعی کشور در میان بود مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها قدرتی دارند که می‌توانند توان دفاعی ما را نابود کنند، اما تمامی اینها زیربنای فکری است که مقدمات لازم را برای این برجام درست می‌کرد.

 

دکتر فریدون عباسی/ عکس

 

برنامه جامع اقدام مشترک خلاف حرکت‌های کشور و دستاوردهایی بود که به دست آمده بود و بالتبع این توافق اخیر را توافق خوب نمی‌دانم، اما ممکن است حداقل‌هایی در این جمع‌بندی بدست آمده باشد، اما این حداقل‌ها در شان ملت ایران و همچنین در شان متخصصان ایرانی نیست، زیرا محدودیت‌هایی که ما پذیرفتیم باعث شده از حقوق اصلی کشور عدول کنیم و یکسری از فعالیت‌ها را به تعطیلی بکشانیم.

به نظر می‌رسد با مواردی که در جمع‌بندی مذاکرات در نظر گرفته شده دستاورد چندان قابل ملاحظه‌ای بدست نیامده است و می‌تواند تا سالها کشور ما را تحت کنترل کشورهای بیگانه قرار دهد.

*با توجه به جمع‌بندی مذاکرات در رابطه با چگونگی تحریم‌ها توضیح دهید؟

تحریم‌های بانکی یکی از مهمترین‌ها است که مربوط به کشتیرانی، خریداری قطعات هواپیما و هواپیما است، تحریم‌های مالی و بانکی دیگر مسائل را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، در گذشته شاید خریدها برای ما گران تمام می‌شد و با حدود 20 درصد افزایش قیمت خریداری می‌کردیم که قرار است این تحریم‌ها لغو شود.

بنابراین باید ببینیم لغو این تحریم‌ها به چه قیمتی برای ما بدست آمده، در حقیقت لغو این تحریم‌ها تحت شرایطی با انجام اقدامات اولیه از طرف ما صورت گرفته است و البته مشروط به راستی‌آزمایی است و نه مشروط به اعتماد متقابل.

می‌توان گفت ما تمام مواردی که طرف مقابل در نظر داشت را پذیرفتیم و زمانی را مشخص کردیم و پس از این زمان داوری به نام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند در رابطه با موضوعات مرتبط  اظهارنظر کند و آن موقع است که می‌توانیم امیدوار باشیم تحریم‌ها تعلیق شوند، اما ساختار تحریم‌ها حفظ می‌شود.

اگر ایران کوچکترین تخلفی داشته باشد و یکی از آن کشورها ادعا کند که ایران در موردی به تعهداتش عمل نکرده است، به طور خودکار تحریم ها مجدد اعمال می‌شود.

اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دلیلی در رابطه با موضوعات مرتبط قانع نشد و عنوان کرد ایران شفاف نبوده است و حتی نظر خاکستری داد، از این رو اراده سیاسی کشورها بر این منوال قرار بگیرد که با نفوذی که در آژانس دارند، مسئله‌ای را برای کشورمان درست کنند و تحت عنوان قطعنامه و بندهایی که در برجام است برعلیه کشور ما اقامه دعوای مجدد کنند، دوباره تحریم‌ها اعمال می‌شود.

با مراوداتی که با این کشورها در مسائل منطقه‌ای داشتیم، اگر با مشکلاتی برخورد کنیم و یا در یک موضوع اقتصادی به آنها باج ندهیم، می‌تواند محل مناقشه باشد و به شکلی مسیر برقرار کردن تحریم‌ها هموار می‌شود.

 

دکتر فریدون عباسی/ عکس

 

*با توجه به اینکه آقای روحانی تاکید داشتند توافق 10 ساله است، به نظر شما تحریم‌ها پس از این مدت امکان بازگشت دارد؟

10 سال زمان طولانی است و ما در این مدت می‌توانستیم دستاوردهای بزرگی در حیطه‌های علمی و فنی داشته باشیم و با بررسی 10 سال گذشته و دستیابی به دستاوردهای بزرگ به خصوص در زمینه هسته‌ای برای کشور، اهمیت این مدت آشکار می‌شود.

صنعت هسته‌ای تحت تاثیر رشته‌های دیگر است و اگر آنها رشد نمی‌کردند، در مقابل فناوری هسته‌ای رشدی نداشته است و البته مردم باید بدانند دانش هسته‌ای کمتر از 10 درصد آن به علم ربط دارد و 90 درصد باقی به دیگر فناوری‌ها مرتبط می‌شود.

در این 10 سال فرصت تحقیق و توسعه و جلو بردن مراحل ساخت و تولید را از دست می‌دهیم و حتی رشد در غنی‌سازی ، تولید سوخت را از دست خواهیم داد؛ 10 سال زمان طولانی برای بحث‌های منطقه‌ای است، با بررسی شکل‌گیری طالبان و ورود به افغانستان برای کسب حاکمیت و افول آن، اهمیت این 10 سال مشخص می‌شود. همچنین داعش چگونه درست شد و در چه زمانی گسترش پیدا کرد، هنگامی که ما را به بهانه هسته‌ای در بحث خرید و ارسال سلاح به سایر هم‌پیمانانمان محدود کردند، عملا در جهت زمان گرفتن برای حل مسائل منطقه‌ای اقدام کردند.

آنها می‌خواهند خاورمیانه جدیدی که مورد نظرشان است را بسازند و با فشارهای اقتصادی بر روی ایران و ایجاد محدودیت در منابع مالی و پایین آوردن فروش نفت ایران و سایر صادرات و در مقابل قطعنامه و برجام و پیوست‌های مربوط به آن با یکدیگر ارتباط دارد.

از این رو ورود آنها به پیوست‌ها به حل دیگر منازعات و مناقشات‌شان با ایران مربوط خواهد شد و این خطر کشور ما را تهدید می‌کند، زیرا در روندی که کشور ما در حل مسئله هسته‌ای پیش گرفته، به روندی برای حل سایر موضوعات تبدیل خواهد شد.

*به نظر شما با توجه به جمع بندی مذاکرات هسته‌ای تحریم‌ها امکان بازگشت را دارد؟

برداشت‌های من از جمع‌بندی این را نشان می‌دهد که قرار است مقداری از تحریم‌های بانکی برداشته شود و قاعدتا باید تحریم فروش هواپیما و قطعات هواپیما لغو شود، البته در رابطه با لغو تحریم‌های مربوط به سوئیفت شک دارم. هر کالایی را که ما بخواهیم خریداری کنیم، باید تحت نظارت باشد و تا دستگاهی مستهلک نشود، تحت نظارت بازرسی است و در این روند باید مشخص شود در نهایت استفاده کننده از این دستگاه کیست؟

اگر بخواهیم در رابطه با فناوری پیشرفته فعالیت داشته باشیم، تجهیزات خاصی را نیاز داریم، از این رو این تجهیزات می‌تواند به بهانه دو منظوره بودن به کمیسیون مشترک برود و در آنجا رد شود و آنها اجازه ندهند این ماده و یا تجهیزات به ایران بیاید و این اولین محدودیت در خرید کالا است.

ما تمام مشخصات فروشنده، خریدار و مصرف کننده را باید به کمیسیون مشترک ببریم و برطبق برجام باید اطلاعاتی به آنها بدهیم و اجازه خرید آن کالا در دستان آنها است، از این رو اگر اجازه دهند تحت نظارت آنهاست و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مامور بررسی می‌شود که دستگاه سر جای خودش باقی بماند و یا خیر.

 

دکتر فریدون عباسی/ عکس

 

حدود 150 مامور آژانس به ایران می‌آیند که این موضوع از نظر امنیتی برای ما اشکال ایجاد می‌کند و حتی ذهن و فعالیت نیروهای امنیتی و انتظامی را درگیر می‌کند تا تعرضی به آنها وارد نشود، تعداد این مامورها زیاد است و آنها اغلب می‌خواهند به خارج از شهر سفر کنند و باید برای تامین امنیت آنها وقت و هزینه صرف شود و شاید بعضی از آنها جاسوس سرویس‌های امنیتی خارجی باشند. براین اساس، باید آنها را کنترل کنیم تا اطلاعات کشور به بیرون درز نکند، زیرا آنها به بسیاری از مکان‌ها دسترسی خواهند داشت.

هر هواپیما و کشتی که باری را به سمت ایران حمل کند، با توجه به قطعنامه و سند نوشته شده هر کشوری می‌تواند این محموله را بازرسی کند و هر کشوری می‌تواند این ادعا را داشته باشد که ایران یک محموله خاص حمل می‌کند و باید بازرسی شود.

این مسائل حق حاکمیت و استقلال کشور را زیرسوال می‌برد و ما نبایددر پذیرش توافقنامه همانند ژنو شتابزده عمل کنیم و البته نکته قابل توجه این است که گروه مذاکره کننده در ظرف دو سال گذشته متفکران، نخبگان و دانشگاه‌های کشور را از این اطلاعات محروم کرده‌اند، زیرا 159 صفحه یکجا نوشته نشده است.

آنها باید به منتقدین اجازه می‌دادند و حتی جلسه‌ای را با منتقدین برگزار می‌کردند تا آنها را توجیه کنند. این افراد می‌توانستند در مواردی به مذاکره کنندگان کمک کنند، اما جمع‌بندی مذاکرات به پایان رسید و قطعنامه شورای امنیت صادر شد و این همه بار برای کشور به ارمغان آورد، اما بازهم اجازه انتقاد ندادند.

بعد از جمع‌بندی مذاکرات با زبان زور گفتند که کسی حق ندارد راجع به این موضوع حرف بزند و یا به عبارتی عنوان کردند که امید مردم را ناامید نکنید، باید ببینیم مردم به چه چیزی امید بستند که ناامید نشوند، آیا مردم می‌دانند محتوای توافق چیست و چه خطراتی برای نسل فعلی و نسل آتی ما خواهد داشت که در مقابل تهدید کنند که با منتقدین برخورد می‌کنیم و این تهدید در جامعه ما وجود داشت و افرادی می‌خواهند شتابزده توافق کنند، زیرا تمام برنامه‌هایشان بر مبنای حل مسئله هسته‌ای استوار شده است، در مقابل باید بگویم مگر تمام مسائل کشور هسته‌ای است و یا ما مشکلات دیگری نداریم؟

مقام معظم رهبری تاکید کردند که ما اختلافات اساسی و اصولی با غربی‌ها داریم، به خصوص با استکبار بزرگ، از این رو آنها چگونه می‌خواهند این مشکلات را حل کنند زمانی که ما اختلاف‌های زیادی داریم.

متاسفانه اطلاعات را به موقع ارائه ندادند و الان هم با تحت فشار  قرار دادن می‌خواهند توافق را تصویب کنند و معتقدند مصوبه مجلس نمی‌خواهد و می‌گویند مگر قطعنامه 598 برای تصویب به مجلس رفت، در این رابطه باید بگویم مگر برجام قطعنامه متارکه جنگ است و اگر جنگ بوده و متارکه جنگ یعنی ما شکست خوردیم و اگر اینگونه نیست، باید برای تصویب به مجلس برود، زیرا برای سالهای طولانی برای کشور بار ایجاد می‌کند.

بنده یکی از منتقدین هستم و معتقدم که دولت‌ها رفتنی هستند و کشور ماندنی است و این دولت با هر تفکر سیاسی پایدار نیست و عمرش در نهایت به اتمام می‌رسد و حق ندارد برای نسل‌های بعدی ما تعهدات اضافه در مجامع بین‌المللی ایجاد کند.

مردم باید از نمایندگانشان بخواهند در مقطع فعلی در بندبند برجام، قطعنامه شورای امنیت و نقشه راهی که صالحی با آمانو امضاء کرده است، دقت کنند و همچنین باید سندهای پشتیبانی هم بررسی شود و تعهدات کشور به صورت کامل شناسایی شود.

*به نظر شما لزوم تصویب توافق هسته‌ای در مجلس به چه میزان است؟

توافقنامه بین ایران و چند کشور دیگری است که تعدادی از آنها خودشان را به عنوان جامعه جهانی معرفی می‌کنند و معتقدند دیگر کشورها رقمی نیستند و همه آنها جزء اقمار آنها هستند، از این رو در امضای چنین توافقنامه‌ای باید مجلس نظر دهد و این موضوع را فقط به شورای عالی امنیت ملی بسپاریم کافی نیست، زیرا شورا در مواردی می‌تواند نظر دهد و البته می‌توان نظر شورای امنیت ملی را در مجلس گرفت و ملاک قرار داد، ولی باید در مجلس تصویب شود.

باید کمیسیون‌های مختلف مجلس بندهای مختلف را بررسی کنند و از کارشناس‌های مختلف استفاده شود و حتی نظر منتقدین را جویا شوند و نیز نظر آنهایی که موافق هستند هم اهمیت دارد، این توافق باید در مجلس با تعداد رای خوب به تصویب برسد و یا با تعداد رای خوب به تصویب نرسد، در حقیقت باید نمایندگان مجلس به حالت اجماعی برسند.

 

دکتر فریدون عباسی/ عکس

 

*به نظر شما با توجه به جمع‌بندی مذاکرات، نطنز چه خواهد شد؟

نطنز با توجه به جمع‌بندی مذاکرات باید زیر 6 هزار ماشین داشته باشد و به دلایل خاصی ممکن است هرماه 30 الی 50 ماشین از بین برود و این موضوع بستگی به شرایط نگهداری ماشین‌ها دارد؛ ممکن است پس از مدتی ذخیره سانتریفیوژ ما به 50 تا برسد، اما کارخانه‌ها حق ندارند سانتریفیوژ نوع 1 تولید کنند و در این 8 سال که پیش‌بینی شده است، آنها قید کرده‌اند 8 سال اول، یعنی 8 سال‌های بعدی هم وجود دارد، از نکات ظریفی است که باید توجه شود.

آنها معتقدند ما نباید بیش از 500 ماشین در انبار داشته باشیم، یعنی هر تعدادی که در حال حاضر داریم باید مصرف کنیم و ما حتما باید عدد 500 را حفظ کنیم، از این رو اگر کارخانه و یا کارگاهی داشته باشیم که به تعداد کم تولید کند، قطعا دقت آن پایین می‌آید و هزینه آن بالا می‌رود.

سانتریفیوژ نسل1 در ایران کاملا بومی شده و ایران می‌تواند این سانتریفیوژ را بسازد و همچنین می‌تواند نسل جدیدی از آنها را بسازد تا پایدار باشند، اما در حقیقت بعد از 10 سال این سانتریفیوژها به فرموشی سپرده می‌شوند و از بین می روند؛ به نظر من با توجه به برجام دیگر سانتریفیوژ نسل 1 نخواهیم داشت و صحبتی از سانتریفیوژ نسل 2 که 1000 تای آن نصب و می‌تواند کار کند، نشده است و عملا این تعداد سانتریفیوژ نسل جدید ما جمع می‌شوند و در مقابل سانتریفیوژ IR8 را وعده داده‌اند و برخی از مسئولان داخلی در رابطه با این موضوع شتابزده صحبت کردند که باید در مقابل این جواب را بدهم که شما باید با نسل 2 سانتریفیوژها IR2M کار کنید تا بتوانید خط تولید صنعتی را اجرایی کنید.

اساسا نطنز می‌تواند سانتریفیوژ باارتفاع بلندتر را  بپذیرد، البته نیاز به نظر کارشناسان دارد و باید کف تا سقف اندازه‌گیری شود و با توجه به تجهیزاتی که در آنجا نصب می‌شود، این موضوع بررسی شود؛ سانتریفیوژ نسل اول کاملا در ایران شناخته شده است و از آن جواب گرفته‌ایم، اما در حال حاضر می‌خواهند این سانتریفیوژها را که حدود 4 سال کار کرده‌اند را جمع کنند و به انبار ببرند و در مقابل وعده‌ای در برنامه 10 ساله می‌دهند که هنوز در برجام این مورد ذکر نشده است.

در حال حاضر در رابطه با P1، IR6 و IR8 صحبت می‌کنند، اما در خصوص IR2M موضوعی را مطرح نکرده‌اند و فقط برچیده شدن آنها مورد تاکید قرار گرفته است، از این رو آینده خوبی برای غنی‌سازی در نطنز پیش‌بینی نمی‌کنم و به خصوص با توجه به اینکه باید غنی‌سازی‌ها رقیق شود و یا از بین بروند و یا به خارج فرستاده شوند تا برای ما سوخت تامین شود. عملا برنامه غنی سازی ما به فراموشی سپرده می‌شود، در گذشته با ویروس تخریب شده و یا با خرابکاری‌های صنعتی و مواد منفجره مورد تهدید قرار گرفته است.

براین اساس افرادی عملا بیکار می‌شوند و یا انگیزه‌شان را برای ادامه کار از دست می‌دهند و به سراغ شغل دیگری می‌روند، از این رو جوانان متخصص کشور در موضوعات راهبردی دخالتی نمی‌کنند و خواهند گفت که ما وارد هر موضوع مهمی در کشور می‌شویم مسئولین پای آن نمی‌ایستند و این بزرگترین خطر است، زیرا اگر ما سانتریفیوژها را از دست دهیم اشکال ندارد، اما با از دست دادن نیروی انسانی شرایط تغییر می‌کند. باید شرایط ارضای علمی را برای جوانان متخصص فراهم کنیم تا دانش آنها در داخل کشور گسترش پیدا کند و این اطلاعات را به نسل‌های بعدی انتقال دهند.

....

بخش دوم مصاحبه را اینجا مطالعه کنید

موافق: 3219
مخالف: 2014

کازرون خبر پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد را منتشر نخواهد کرد . لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید. توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید

نظر سنجی

چندرسانه ای