شرح خبر

مجید؛

فرودگاه کازرون، اولویت یا توهم

خبرنگار :
۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۸:۵۵:۳۴
کد مطلب : 9089
204

نکته مهم در مورد فرودگاه های کشور این است که بدانیم حدود 90 درصد آنها, برای کشور زیان ده و ورشکسته هستند و قادر به تامین منابع و نیازهای خود نیستند!

با سلام خدمت خوانندگان عزیز کازرون خبر

درجریان این اختلاف نظرهای به حق همه مردم و جالب ، نامه نگاری ها و بحث فرودگاه و علوم پزشکی و .... فعلا به مساله فرودگاه میپردازیم

اولین نکته مهم در مورد فرودگاه های کشور این است که بدانیم حدود 90 درصد آنها, برای کشور زیان ده و ورشکسته هستند و قادر به تامین منابع و نیازهای خود نیستند! خیلی از این فرودگاه ها با تعداد پروازهای بسیار محدود و هفتگی آن هم بصورت ناقص و بقول معروف درحد دلخوشی و بدون صرفه اقتصادی میباشند

 جالب تر اینکه بدانیم حدود 8 فرودگاه در شهرهای بزرگتر یا هم اندازه کازرون موجود میباشد که به علت نبود متقاضی،اصلا پروازی درآن صورت نمیگیرد وکارمندان آن هم هر روز سر کار حاضر میشوند!

ساخت يك فرودگاه كوچك با حداقل امكانات به 40 ميليارد تومان اعتبار بيت‌المال كشوری نياز دارد و پس از احداث كه تحويل شركت فرودگاه‌هاي كشور مي‌شود، ماهانه يك الی دو ميليارد تومان بايد صرف نگهداري و هزينه‌هاي تعميرات و ....شود

متاسفانه خیلی از این  فرودگاه ها، با فشارها و امورات سیاسی و بدون کارشناسی صحیح، یا از روی رویا پردازی های درازمدت و بدون پشتوانه مسولین محلی و کشوری (با فشارها یا مباحث انتخاباتی نمایندگان و صاحبان نفوذ یک شهر و منطقه )ساخته شده اند

ماهم دوست داریم کازرون حداقل یک فرودگاه استاندارد داخلی و نه بین المللی داشت! حتی از نوع خاک خورده های آن!

حداقل متوجه میشدیم سالیان درازی دچار شعارگرایی بوده ایم و دردی هم از ما دوا نکرد و ای کاش کمی متفاوت به دیگر ملزومات حتی کوچکتر و ساده تر آز فرودگاه میپرداختیم

☑️البته شاید هم داشتن فرودگاه,  ازاولویت های اصلی و پیشتاز نیازامروز شهر و دیارمان باشد.که میبایست دیگر صاحب نظران  عزیز(بخصوص مسئولین شناسایی وطن فروشان شهرمان) نظرات دقیق علمی خود را برای آگاهی بیشتر ما ارائه نمایند!

فرض کنیم هم اینک فرودگاه کازرون تصویب و راه اندازی شد!و شما به عنوان مسئول و رئیس فرودگاه انتخاب و میبایست برنامه ریزی پرواز کنید!

⁉️اولین پرواز از مبدا کازرون را به کدام شهر ارائه میدهید؟به چه شهرهایی نیاز پروازی داریم؟

مثلا مسیر کازرون به تهران؟

آیا شرکت های هواپیمایی حاضر به ایجاد دفتر و خط پرواز در فرودگاه ما هستند؟
آیا این مسیر میتواند تعداد قابل قبول مسافر روزانه یا هفتگی داشته باشد؟

بهتر است حداقل ابتدا مسیر اتوبوسی کازرون به تهران و وضعیت تعداد مسافران آن را  بررسی کنیم و از حال اتوبوس داران و این شرکت های زمینی باخبر شویم!

بلیط هواپیما از شیراز به تهران و مشهد با قیمتهای حدودا دویست سیصد هزار تومان(طبق آمار مصرف پنج درصدی مردم جامعه است,آن هم با محاسبه پروازهای کارکنان دولتی)

یا به مقصد بندرعباس و دیگر بنادر تجاری و صنعتی کشور؟

آیا کازرون دارای بندر تجاری، گمرک، مجموعه شرکت ها و کارخانه های عظیم اقتصادی با صدها و هزاران کارمند و مدیر غیر بومی و پروازی یا قطب توریستی با هزاران توریست میباشد؟

البته ازنظر علمی و در مواقع ضروری و حادثه, تمام شهرها از جمله کازرون نیاز به فرودگاه بالگرد وباند اظطراری پرواز برای نشست و پرواز هواپیماهای مناسب میباشد (که معمولا تحت مدیریت فرمانداری ها، استانداری ها و شورای تامین هر منطقه میباشد)که از لحاظ کارشناسی تقریبا با هزینه کمتر از یک میلیارد تومان میتوان آن را احداث کرد

امروزه مدیریت فرودگاه های کشور در تلاش است تا این فرودگاه های ورشکسته خود را به استانداری ها  و حتی شهرداری ها جهت احیا ، تحول واجرای  برنامه های منطقه و توسعه ای واگذار کند که هنوز موفق نگردیده است( مثلا شهرداری کاشان مدیریت فرودگاه شهر را در اختیار دارد که اتفاقا یکی از معضلات و موارد ضررده آن شهرداری شده است.ولی خب استدلال بعضی از اعضای شورای شهر آنان این است که, ما باید یکروز استان شویم و داشتن فرودگاه حتی با ضررهای فعلی آن برایمان لازم است و خرج هزینه های شهری برای آن, خارج از اشکال میباشد!)

البته در برخی کشورها مشکلات بی رونقی  فرودگاه های شهرهای کوچک خود را با ایرتاکسی ها (هواپیمای 20 نفره و کوچک) بین مسیرهای نزدیک, کمی بهبود داده اند. یا در شهرهای کوچک ولی صنعتی یا گردشگری شان به ساخت فرودگاه های کم هزینه( تنها با داشتن یک باند ،یک برج مراقبت و یک سالن انتظار کوچک)اقدام نموده اند


در تمام دنیا به صنعت فرودگاهی به عنوان یک صنعت سودآور نگاه میکنندو معتقدند نیاز نیست که تمام نقاط و شهرها دارای فرودگاه های مجهز باشند و تلاش میکنند با تقویت خطوط جاده ای و ریلی بخصوص از شهرهای نزدیک به فرودگاه (زیر 150 الی 200 کیلومتر) بجز کیفیت زندگی مردم ، در زمینه انتقال مسافران, تجاری و رونق و صادرات خدمات تولیدی و کشاورزی آنان, به فرودگاه های مرکزی نزدیک اقدام نمایند


ادامه مطلب در پست پایین
ضمنا اگر  دو سال دیگر(سال98) هر شخص محترمی که قصد کاندید شدن برای نمایندگی مجلس و انجام تبلیغات و وعده های انتخاباتی را داشت, خوب است ابتدا بداند که, بر اساس برنامه ششم توسعه، در آن ممنوعیت احداث فرودگاه جدید ذکر شده و باید در جهت توسعه فرودگاه‌هایی که با کمبود ظرفیت مواجه هستند اقدام گردد.

 

مورد دوم

در مباحث  مربوط به یک  جمع، جامعه و یا یک شهر. کلیه مردم آن منطقه, حق اظهار نظر و ارائه ایده ها و آرمان های خویش, در امورات محل زندگی خود را دارند! ولی نهایتا, بررسی های کارشناسانه علمی, توسط اهل فن و خبرگان هر بخش ارایه میشود.

هر چند همین نظرات ساده مردمی هستند که سرچشمه بیشترین ایده های دقیق و کاربردی میباشند !

در مباحث عمومی بین مردم عادی، بر اساس هیجانات و رفتارهای احساسی و ..... معمولا احتمال بدگویی ، تهمت ها و کلمات ناشایست به یکدیگر اتفاق می افتد، که شاید مردم زیاد به آن حساس نباشند و با یک عذرخواهی شخصی یا رفتارهای متقابل جبرانی, از هم میگذرند و به دل نمیگیرند

 ولی وقتی نظر یکی از همین  مردم عزیز و محترم، توسط یکی از مسولین به تندی و تهمت جواب داده می‌شود! این توهین یه یک شخص نیست و توهین به تمام افکار جمعی و مردم آن حوزه (که همین مردم عادی و غیر مسئول میباشند) تلقی می‌شود❗️

معمولا در این حالت و در جوامع مدنی و از نظر یک رفتار متمدنانه، این مسول محترم توهین کننده، بجز عذرخواهی، استعفا میدهد! که شاید بهترین کار برای حفظ جایگاه ولیاقت های آن مسولیت و مهمتر, حفظ ارزش و احترام به شعور مردم میباشد!


ضمنا با احترام به همین حق اظهار نظر برای همگان, توقع مردم از مسولین شهری و دیگر بخش ها، ابتدا ارائه برنامه های مربوطه تخصصی, همراه با جزئیات کار در حیطه مسئولیت خودشان و بعد کلی نگری و پرداختن به دیگر امور میباشد.

 مثلا توقع ما به عنوان رای دهندگان از اعضای محترم شورای شهر، خارج از بحث های قدیمی و کلی، ابتدا بررسی مشکلات و ارائه طرح ها و راهکاری های علمی  دقیق روزمره شهری، خیابان و محلات , مسائل تفریحی و دیگر بخش های خدمات شهری بپردازند.

شاید فکر کنیم که, مگر ما از بقیه نقاط چه چیزی کمتر داریم که نباید هنوز فرودگاه داشته باشیم؟ و در جواب منتقدان هم هی بگوییم,  باید بزرگ فکر کرد و ....
و خلاصه  از این حرف و شعارهای حماسی و......

همه ما بخوبی میدانیم که حتی بخش مرکزی شهر کازرون ما، به عنوان مرکز ارائه خدمات به تمام مردم دیگر بخش و روستاهای عزیز شهرستان، هنوز از ابتدایی‌ترین زیرساخت‌ها محروم‌ است و حتی هنوز تاکسی و اتوبوس شهری مناسب, پیاده روها, پارک ها و ده ها مورد از نیازها و اولیت های مهم و ساده شهری دیگر را ندارد......

پس مهمتر از احداث فرودگاه که یک امر پرهزینه و حساس می‌باشد, بهتر است کمی واقع نگر و متفاوت تر فکر وبرنامه ریزی کنیم

با تشکر.... مهندس مجید


 

موافق: 3219
مخالف: 2014

کازرون خبر پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد را منتشر نخواهد کرد . لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید. توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید

  • ع دهقان

    • ۱۳۹۶/۷/۱۶ ۲۱:۱۷    

    کازرون شهری با سابقه و بزرگ است. من فکر می کنم دانشگاه علوم پزشکی، راه آهن و فرودگاه به ترتیب جزئ اولویتها برای کازرون است. کازرون اگر فرودگاه داشته باشد علاوه بر کازرون شهرستانهای ممسنی، رستم و فراشبند هم استفاده می کنند. حداقل هفته ای 2 پرواز برای تهران و 2 پرواز برای مشهد را جمعیت این چند شهرستان ساپورت می کنند. الان شما فرودگاه شیراز و بوشهر برید می بینید که چقدر کازرونی از این دو فرودگاه برای خود مسافرتهای خود استفاده می کنند. من آرزو دارم کازرونی ها هم نسبت به شهر خود تعصب و غیرت به خرج دهند. من به عنوان یک کازرونی که در فسا زندگی می کنم خریدهای غیر اورژانسی خود مانند خرید لباس و غیره را کازرون انجام می دم. ما باید یاد بگیریم که حتی پولی که از جیب خود خارج می کنیم در جیب یک همشهرستانی برود نه برای خرید سریع به شیراز و بوشهر برویم. کلا باید دیدگاه کازرونی ها اعم از شهری و روستایی تغییر کند. همه باید مطالبه گر باشیم. همه باید پیگیر امکانات باشیم نه اینکه فرار کنیم و به شیراز و دیگر شهرها برویم. من خودم اگر کازرون دانشگاه علوم پزشکی راه اندازی کند تلاش می کنم به کازرون انتقالی بگیرم.

    1
    0
  • علی

    • ۱۳۹۶/۷/۱۷ ۱۷:۳۵    

    در مورد مطلب مهندس مجید. میخواستم بگم که انگار ایشون دقیق مطلب دقیق و اصولی مهندس مجید رو هضم نکردند!
    منظور مهندس مجید بیشتر اینه که ما نباید اسیر شعار های تکراری و قدیمی بشیم! خیلی چیزای مهمتر از فرودگاه داریم.
    ضمنا فرودگاه لار هم بخاطر مردم و همکاری سرمایه داران با تعصب اون شهر هست که سرپا هست و از قدیم مسافر و شهروندان مقیم دوبی و قطر و کویت اون منطقه و شهر زیاد داشتن و دارند ( نمونه اون پاساژ لاری های دوبی)

    بعد فاصله لار با شیراز بیش از سیصد کیلومتر هست و فاصله کازرون با دو فرودگاه شیراز و بوشهر زیر 150 کیلومتر هست.

    فرودگاه لامرد هم بخاطر انتخاب لامرد به عنوان یکی از قطب های پتروشیمی کشور و وجود هزاران نیروی غیربومی هست و هم برای امورات شرکت نفت. ( که اوایل به عنوان فرودگاه کمک رسان ساخته شد و بعد سی چهل سال مسافربری شد)

    مطمئن باشید فعلا داشتن فرودگاه توجیه اقتصادی برای کازرون نداره و مثل لار, نه میتونیم پرواز دوبی داشته باشیم و نه حتی پروازهای داخلی خاصی داشته باشیم.

    بعد داشتن فرودگاه هم ربطی به توسعه نیافتگی کازرون نداره. راه های جاده ای قوی هم جوابگو هست. خیلی شهر های صنعتی و پررونق ایران بدون فرودگاه هستن.
    من چند مطلب رو از مهندس مجید توی این چند مدت اخیر توی مسائل مختلف خوندم. که همش علمی و همراه با آمار و اطلاعات خوب و دقیق بوده.( بخصوص مباحث مربوط به پارک های کازرون که واقعا بی نظیر و کاربردی بود)

    درکل رسیدگی به مشکلات ساده شهری ( سرویس بهداشتی ها و آسفالت های کوچه خیابون ها و. .....) برای ما مردم شهر و جلوگیری از مهاجرت همشهری هامون, خیلی مهمتر از داشتن یه فرودگاه بی رونق هست که فقط ضرر و هزینه برای کشور و مملکت هست.

    از نقد مطالب توسط همشهری ها واقعا مچکریم ولی بهتره خارج از مسائل احساسی و شعاری و کاربردی نقد کنند. البته بازم خوبه که مثل بعضی مسئولین منتقدین رو وطن فروش حساب خطاب نکردید.
    حالا شما و خیلی از مسئولین و مردم شهرمون میتونید هنوز مثل این بیست سی سال گذشته تو شعار های فرودگاه و استان شدن بمونید. ولی نداشتن چهار تا پیاده رو شهری خوب و سالم براتون مهم نباشه. ضمنا یه زمانی تا شمال افریقا هم جزو امپراطوری ایران بود! حالا که نیست! هی باز بگیم یه زمانی از اینور تا اونور ایران مال کازرون بوده ببینم به کجا میرسیم

    0
    0
  • علی

    • ۱۳۹۶/۷/۱۷ ۱۷:۳۹    

    در مورد مطلب مهندس مجید. میخواستم بگم که انگار ایشون دقیق مطلب دقیق و اصولی مهندس مجید رو هضم نکردند!
    منظور مهندس مجید بیشتر اینه که ما نباید اسیر شعار های تکراری و قدیمی بشیم! خیلی چیزای مهمتر از فرودگاه داریم.
    ضمنا فرودگاه لار هم بخاطر مردم و همکاری سرمایه داران با تعصب اون شهر هست که سرپا هست و از قدیم مسافر و شهروندان مقیم دوبی و قطر و کویت اون منطقه و شهر زیاد داشتن و دارند ( نمونه اون پاساژ لاری های دوبی)

    بعد فاصله لار با شیراز بیش از سیصد کیلومتر هست و فاصله کازرون با دو فرودگاه شیراز و بوشهر زیر 150 کیلومتر هست.

    فرودگاه لامرد هم بخاطر انتخاب لامرد به عنوان یکی از قطب های پتروشیمی کشور و وجود هزاران نیروی غیربومی هست و هم برای امورات شرکت نفت. ( که اوایل به عنوان فرودگاه کمک رسان ساخته شد و بعد سی چهل سال مسافربری شد)

    مطمئن باشید فعلا داشتن فرودگاه توجیه اقتصادی برای کازرون نداره و مثل لار, نه میتونیم پرواز دوبی داشته باشیم و نه حتی پروازهای داخلی خاصی داشته باشیم.

    بعد داشتن فرودگاه هم ربطی به توسعه نیافتگی کازرون نداره. راه های جاده ای قوی هم جوابگو هست. خیلی شهر های صنعتی و پررونق ایران بدون فرودگاه هستن.
    من چند مطلب رو از مهندس مجید توی این چند مدت اخیر توی مسائل مختلف خوندم. که همش علمی و همراه با آمار و اطلاعات خوب و دقیق بوده.( بخصوص مباحث مربوط به پارک های کازرون که واقعا بی نظیر و کاربردی بود)

    درکل رسیدگی به مشکلات ساده شهری ( سرویس بهداشتی ها و آسفالت های کوچه خیابون ها و. .....) برای ما مردم شهر و جلوگیری از مهاجرت همشهری هامون, خیلی مهمتر از داشتن یه فرودگاه بی رونق هست که فقط ضرر و هزینه برای کشور و مملکت هست.

    از نقد مطالب توسط همشهری ها واقعا مچکریم ولی بهتره خارج از مسائل احساسی و شعاری و کاربردی نقد کنند. البته بازم خوبه که مثل بعضی مسئولین منتقدین رو وطن فروش حساب خطاب نکردید.
    حالا شما و خیلی از مسئولین و مردم شهرمون میتونید هنوز مثل این بیست سی سال گذشته تو شعار های فرودگاه و استان شدن بمونید. ولی نداشتن چهار تا پیاده رو شهری خوب و سالم براتون مهم نباشه. ضمنا یه زمانی تا شمال افریقا هم جزو امپراطوری ایران بود! حالا که نیست! هی باز بگیم یه زمانی از اینور تا اونور ایران مال کازرون بوده ببینم به کجا میرسیم.

    0
    0
  • علی

    • ۱۳۹۶/۷/۱۷ ۱۷:۵۴    

    سلام به همه همشهریان عزیز

    در مورد نقد آقای بحرانی, در مورد مطلب مهندس مجید. میخواستم بگم که انگار ایشون دقیق مطلب دقیق و اصولی مهندس مجید رو هضم نکردند!
    منظور مهندس مجید بیشتر اینه که ما نباید اسیر شعار های تکراری و قدیمی بشیم! خیلی چیزای مهمتر از فرودگاه داریم.
    ضمنا فرودگاه لار هم بخاطر مردم و همکاری سرمایه داران با تعصب اون شهر هست که سرپا هست و از قدیم مسافر و شهروندان مقیم دوبی و قطر و کویت اون منطقه و شهر زیاد داشتن و دارند ( نمونه اون پاساژ لاری های دوبی)

    بعد فاصله لار با شیراز بیش از سیصد کیلومتر هست و فاصله کازرون با دو فرودگاه شیراز و بوشهر زیر 150 کیلومتر هست.

    فرودگاه لامرد هم بخاطر انتخاب لامرد به عنوان یکی از قطب های پتروشیمی کشور و وجود هزاران نیروی غیربومی هست و هم برای امورات شرکت نفت. ( که اوایل به عنوان فرودگاه کمک رسان ساخته شد و بعد سی چهل سال مسافربری شد)

    مطمئن باشید فعلا داشتن فرودگاه توجیه اقتصادی برای کازرون نداره و مثل لار, نه میتونیم پرواز دوبی داشته باشیم و نه حتی پروازهای داخلی خاصی داشته باشیم.

    بعد داشتن فرودگاه هم ربطی به توسعه نیافتگی کازرون نداره. راه های جاده ای قوی هم جوابگو هست. خیلی شهر های صنعتی و پررونق ایران بدون فرودگاه هستن.
    من چند مطلب رو از مهندس مجید توی این چند مدت اخیر توی مسائل مختلف خوندم. که همش علمی و همراه با آمار و اطلاعات خوب و دقیق بوده.( بخصوص مباحث مربوط به پارک های کازرون که واقعا بی نظیر و کاربردی بود)

    درکل رسیدگی به مشکلات ساده شهری ( سرویس بهداشتی ها و آسفالت های کوچه خیابون ها و. .....) برای ما مردم شهر و جلوگیری از مهاجرت همشهری هامون, خیلی مهمتر از داشتن یه فرودگاه بی رونق هست که فقط ضرر و هزینه برای کشور و مملکت هست.

    از نقد مطالب توسط همشهری ها واقعا مچکریم ولی بهتره خارج از مسائل احساسی و شعاری و کاربردی نقد کنند. البته بازم خوبه که مثل بعضی مسئولین منتقدین رو وطن فروش حساب خطاب نکردید.
    حالا شما و خیلی از مسئولین و مردم شهرمون میتونید هنوز مثل این بیست سی سال گذشته تو شعار های فرودگاه و استان شدن بمونید. ولی نداشتن چهار تا پیاده رو شهری خوب و سالم براتون مهم نباشه. ضمنا یه زمانی تا شمال افریقا هم جزو امپراطوری ایران بود! حالا که نیست! هی باز بگیم یه زمانی از اینور تا اونور ایران مال کازرون بوده ببینم به کجا میرسیم

    0
    2
  • سحر

    • ۱۳۹۶/۷/۱۷ ۲۰:۰۹    

    اتفاقا مطلب خوبی بود و حتی با شهرهای نوراباد و تابعه هم فردوگاه فعلا توجیه اقتصادی نداره. همین شیزار که داره کافیه

    0
    1


چندرسانه ای