شرح خبر

شرح مثنوی معنوی/ محمدحسین برزویی؛

داستان "ترفند ابوجهل"

خبرنگار :
۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۹:۴۵:۲۱
کد مطلب : 9376
204

ابوجهل گفت: اگر سنگ ریزه ها بگوید تو رسول خداهستی این روش کمیاب تر است. پیامبر (ص) فرمود: حق تعالی از اینکه سنگ ها را به سخن آورد تواناتر است....

به گزارش"کازرون خبر"، محمدحسین برزویی نویسنده و شاعر خوش ذوق کازرونی قرار است بصورت هفتگی شرح مثنوی معنوی را در قالب داستان هایی بصورت اختصاصی در این پایگاه خبری منتشر کند.

به عنوان اولین شماره، داستان "ترفند ابوجهل" که توسط ایشان شرح شده است را در نوشته ای کوتاه می خوانیم؛

حافظ: ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد  /  دل رسیده ما را انیس و مونس شد

نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت  /  به غمزه مسئله آموز صد مدرس شد

 

آثار تفکر تاریک اعراب جالی "جاهلیت اولی" سراسر عربستان را پوشش داده بود و گرایش به بت پرستی، شرک بی خدا – رفتارهای زشت و ناپسند- کشتن و زنده بگور کردن دختران -قتل و کشتار و غارت اموال قبایل دیگر و علاقه به «رقص شمشیر و شعر و شتر» اعراب جاهلی را در گرداب معصیت و مرگ و هلاکت می کشید! تبعیض نژادی و اشرافی گری و زخم تازیانی برشانه و اندام بلال حبشی و قتل فجیع یاسر و سمیه این دو انسان وارسته از عبودیت بت ها و آزاد در عبودیت خدا به دستان ناپاک ابوجهل، مردم عربستان و برده ها می دیدند  و روزها را در ترس و اضطراب و وحست سپری می نمودند!

تا اینکه ستاره حضرت محمد مصطفی (ص) در آسمان رسالت درخشید و با میلاد مسعودش آفتاب نبوت از بلندای قامت کعبه بیت الحرام طلوع نمود و شب ظلمانی و خشونت گرای عربستان را به سپیده دم رسانید و در زمانی کوتاه شعشعه آفتاب رسالت سراسر جهان آفرینش را روشن نمود و علم و حکمت و آیات حیات آفرین قرآن و تمدن اسلام و رفتار متین و انسانی و نیکوی پیامبر اکرم(ص)، افکار و رفتار خشن اعراب جاهلی را پوشش داد و "نوروا بیوتکم بتلاوت القران" احیا گردید.

ابوجهل عمومی پیامبر اکرم(ص) بود و او را "ابوالحکم" می گفتند. اما به سبب تعصب جاهلی و رفتارهای خشن غیر انسانی اورا ابوجهل نام نهادند. در شب "انظر عشیرتک الاقربین" پیامبر اکرم به حضرت علی(ع) فرمان داد تا غذایی تهیه کنند و آن شب 45 نفر از " بنی هاشم " را به منزل دعوت نمود تا آغاز رسالت خود را علنی کند . همین ابوجهل با سخنانی سبک و بی ارزش مجلس را به هم زد .

روزی ابوجهل در بیابان مکه عبور میکرد. چشمش به رسول خدا افتاد .

بشنوید از مولوی این داستن:

سنگ ها اندر کف بوجهل بود                     گفت ای احمد بگو این چیست زود

گر رسولی چیست در مشتم نهان                     چون خبر داری ز راز آسمان

ابوجهل چند "پاره سنگ" در مشت خود پنهان نمود و به پیامبر گفت: ای احمد اگر تو رسول خدا هستی زود بگو در مشت من چه چیزی پنهان است تو که میگویی از آسمان با خبر هستی ؟

یا احمد اگر درست تشخیص دادی من به رسالت تو ایمان می آورم.

گفت چون خواهی؟ بگویم کان چه هاست         یا بگوید آن، که ما حقیم و راست

پیامبر(ص) فرمود: کدامیک دوست میداری؟ من بگویم که چه چیزی در مشت تو پنهان است یا آنچه در دست تو است بگوید که: رسالت من بر"حق" است و من در ایفای رسالت راستگو هستم.

گفت بوجهل، این دو نادرتر است                    گفت آری حق ازآن قادرتر است

ابوجهل گفت: اگر سنگ ریزه ها بگوید تو رسول خداهستی این روش کمیاب تر است. پیامبر (ص) فرمود: حق تعالی از اینکه سنگ ها را به سخن آورد تواناتر است.

از میان مشت او هر پاره سنگ      در شهادت گفتن آمد بی درنگ

"لا اله" گفت "الا الله" گفت        گوهر احمد رسول الله سفت

در میان مشت "ابوجهل" هرپاره سنگ، خیلی زود شهادت به یکتایی خداوند گفتند و شهادت به رسالت پیامبر اکرم(ص) دادند!

چون شنید از سنگ ها بوجهل این             زد ز خشم ان سنگ ها را بر زمین

ابوجهل تا شهادت به توحید و رسالت پیامبر اعظم(ص) را از پاره سنگ ها شنید خشمگین شد و سنگ ها را به زمین زمین زد و "در حالیکه از پیامبر (ص) فرار میکرد میزد: انت ساحر!

اینتفکر محصول انسان هایی است که مثل وهابیت قرن ما حس گرا و متحجر و معتصب هستند و جمود فکری دارند.

دیده ی "حس" را خدا اعماش خواند       بت پرستش گفت و ضد ماش خواند

زانکه او کف دید و دریا را ندید           زآنکس حالی دید و فردا را ندید

ابوجهل و وهابی، "کرولال و کور" باطن، و حس گرا هستند و جایگاه آنان جهنم جاودان است

حسن ختام کلام شیوای کلام شیوای حافظ خوش کلام

گرجان بدهد سنگ سیه "لعل" نگردد       باطینت اصلی چه کند بدگهر افتاد

اخبار مرتبط:

موافق: 3219
مخالف: 2014

کازرون خبر پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد را منتشر نخواهد کرد . لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید. توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید



چندرسانه ای