• تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸
  • کد خبر : 40
  • چاپ خبر
سحر عصرآزاد:

ترکیب جسورانه‌ای برای هیأت داوران جشنواره فجر انتخاب شده است

سحر عصرآزاد منتقد سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: ترکیب جسورانه‌ای برای هیأت داوران سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر انتخاب شده که از وجه جوانگرایی و صاحب سبک بودن این سینماگران قابل تامل است. عصرآزاد خاطرنشان کرد: سه کارگردان حاضر در هیأت داوران در عین حال که از نسل جوان هستند سبک و سیاقشان

سحر عصرآزاد منتقد سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: ترکیب جسورانه‌ای برای هیأت داوران سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر انتخاب شده که از وجه جوانگرایی و صاحب سبک بودن این سینماگران قابل تامل است.

عصرآزاد خاطرنشان کرد: سه کارگردان حاضر در هیأت داوران در عین حال که از نسل جوان هستند سبک و سیاقشان شبیه هم نیست و چنین تمایزی این امکان را به هیات داوران می‌دهد که با نگاه‌های متفاوت، کم‌ترین خطا را در ارزیابی آثار و انتخاب بهترین ها داشته باشند. به نظرم می‌توان امیدوار بود که تخصص سینمایی در انتخاب‌های این هیأت داوران غالب بر سلیقه شخصی شود.

او افزود: حضور سیدجمال ساداتیان که از تهیه‌کنندگان باتجربه و مرتضی پورصمدی که از مدیران فیلمبرداری صاحب نام و صاحب سبک سینمای ایران هستند، در این لیست بسیار امیدوارکننده است. نکته مثبت دیگر هیأت داوران امسال، حضور تنها یک مسئول سینمایی است که سال های قبل این تعداد بیشتر بود. ساره بیات نیز به عنوان یک خانم بازیگر که طی سال‌های اخیر تجربه حضور در جشنواره‌های خارجی را هم داشته، حضورش در این‌ فهرست چندوجهی است و ما را به انتخاب ها و خروجی این جمع امیدوارتر می کند.

این منتقد در ادامه گفت: با این وجود بین اعضای هیأت داوران جای خالی یک منتقد سینمایی به شدت حس می شود. به نظرم حضور یک منتقد بین داوران می‌توانست به تخصصی تر شدن انتخاب ها و حصول خروجی قابل دفاع تر کمک کند.

عصرآزاد درباره تعداد زیاد فیلم‌های حاضر در بخش سودای سیمرغ سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر گفت: طبعاً تعداد فیلم‌های این دوره زیاد است. روال سیستماتیک گذشته که یک هیأت انتخاب فیلم‌ها را برای حضور در جشنواره مورد ارزیابی قرار می‌داد؛ به جهت تعدد آثار معقول‌تر بود.

او افزود: اما معتقدم حصول نتیجه منطقی و حرفه‌ای در انتخاب آثار و برگزیدگان، به تعهد و دقت نظر اعضای هیأت داوران بستگی دارد. طبعا داوران باید احساس مسئولیت بیشتری داشته و با توجه به تعداد بالای فیلم‌ها؛ ریزبین‌تر، دقیق‌تر و با تمرکز بیشتر فیلم‌ها را ببینند. متاسفانه سال‌های قبل شنیده‌ می شد که برخی فیلم‌ها با دیدن چند سکانس مورد ارزیابی قرار گرفته اند اما امیدوارم امسال این سهل‌انگاری رخ ندهد و با وجود تعداد بالای فیلم‌ها شاهد داوری دقیق‌ با تمرکز بالا باشیم. بخصوص که همین داوران سال‌های قبل با فیلم‌هایشان دغدغه راه یافتن به جشنواره و ارزیابی آثارشان را داشتند. به همین دلیل می‌توان به درک بیشتر این وضعیت از سوی آن‌ها و خطای کمتر در داوری های امسال امیدوار بود.

این منتقد در پایان درباره داوری بخش‌های فنی آثار گفت: به نظر من داوری بخش‌های فنی در جشنواره فیلم فجر مهم است؛ با وجود اینکه داوری این بخش ها همچون جشن خانه سینما تخصصی‌ نیست. به نظرم باید در جشنواره فیلم فجر به داوری بخش‌های فنی توجه بیشتری شود و برای دستیابی به نتیجه معقول‌تر در فهرست داوران از متخصصان بخش‌های فنی یا سینماگرانی که به چند حیطه‌ اشراف داشته باشند، استفاده شود. در واقع به جای حذف داوری بخش‌های فنی از جشنواره،باید داوری‌ها را علمی تر و تخصصی تر کرد.

لینک کوتاه

برچسب ها

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.