• تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
  • کد خبر : 33
  • چاپ خبر
گفت و گو با سیدیاسر جبرائیلی

چگونه برجام را آتش بزنیم؟

یاسر جبرائیلی در پاسخ به این سئوال خبرنگار «تابناک»، که ارزیابی شما از عملکرد چند ماهه مجلس چیست و آیا این مجلس در عمل به شعار‌های داده شده موفق بوده است، یا خیر؟ گفت: مجلس را باید یک نهاد ریل گذار در کشور بدانیم. وقتی قرار بر ریل گذاری باشد به زمان زیادی نیاز است،

یاسر جبرائیلی در پاسخ به این سئوال خبرنگار «تابناک»، که ارزیابی شما از عملکرد چند ماهه مجلس چیست و آیا این مجلس در عمل به شعار‌های داده شده موفق بوده است، یا خیر؟ گفت: مجلس را باید یک نهاد ریل گذار در کشور بدانیم. وقتی قرار بر ریل گذاری باشد به زمان زیادی نیاز است، اما بعد از ریل گذاری می‌توان قطار توسعه را با سرعت به حرکت انداخت. به همین دلیل من با این نگاه به مجلس که در چند ماه بتواند مشکلات اساسی کشور را حل کند، مخالفم و آن را نادرست می‌دانم.
رئیس مرکز ارزیابی تحقق سیاست‌های کلی نظام در ادامه پاسخ خود به این سئوال افزود: ما رئیس دولتی داشتیم که وعده داد طی ۱۰۰ روزه مشکلات کشور را حل کند، اما وقتی ۱۰۰ روز تمام شد، حرفش را تغییر داد و گفت قرار بود من پس از این مدت گزارش عملکرد بدهم. وقتی دولت به عنوان قوه مجریه نمی‌تواند طی ۱۰۰ روز کار مهمی در کشور صورت دهد، چگونه می‌توانیم از مجلس انتظار داشته باشیم که طی دو سه ماه به همه شعارهایش عمل کند؟
جبرائیلی در ادامه سخنانش به ایجاد یک موج تخریبی جدید علیه مجلس یازدهم اشاره کرد و گفت: تخریب مجلس انقلابی در شرایط حاضر ناظر بر انتخابات ریاست جمهوری سال آتی در دستور کار برخی جریان‌های لیبرال قرار گرفته است. آن‌ها بیم این دارند که همانند مجلس یازدهم انتخابات ریاست جمهوری آتی نیز با پیروزی جریان انقلابی همراه شود و لذا هر کاری بر مقابله با این روند خواهند کرد.
وی در مورد انتظاری که هم اکنون از مجلس باید داشت، افزود: مجلس باید یک سری زیرساخت‌های کلان کشور که به صورت ساختاری مشکل دارد را بازمهندسی کند؛ زیرساخت‌هایی مثل تنقیح قوانین و یا بحث تدوین سند هفتم توسعه که اکنون در دستور کار هستند. همچنین مجلس ابزار نظارتی قوی دارد که باید از این ابزار  برای پیگیری قوانین خوبی که یا اصلاً اجرا نمی‌شود و یا بد اجرا می‌شود، استفاده کند.
ایشان در مورد اهم وظایف مجلس یازدهم تصریح کرد: مجلس ۱۴ ابزار قانونی برای نظارت بر حسن اجرای قوانین در اختیار دارد (تذکر، سؤال، رأی اعتماد، استیضاح، تحقیق و تفحص، آیین‌نامه داخلی مجلس، کمیسیون اصل ۹۰، دیوان محاسبات، انطباق مقررات دولت بر قوانین مجلس، حضور نمایندگان در شورا‌های اجرایی، دریافت گزارش از نهاد‌های دولتی، نظارت خاص کمیسیون‌های تخصصی، ایجاد کمیسیون ویژه نظارت، نظارت‌های موارد خاص). وظیفه نظارت، بسیار مهم‌تر از وظیفه قانونگذاری است و مجلس یازدهم برای حل مشکلات مردم، باید بخش قابل توجهی از انرژی خود را به نظارت بر حسن اجرای قوانین مطلوب موجود اختصاص دهد.
وی در مورد انتظارات دیگری که باید از مجلس یازدهم داشت، گفت: یکی از جدی‌ترین انتظاراتی که از مجلس یازدهم وجود دارد، نهادینه شدن نسبت قانونگذاری با سیاست‌های کلی نظام در این دوره است. طبق اصول ۲، ۵، ۵۷ و ۱۱۰ قانون اساسی، مصوبات مجلس شورای اسلامی باید در چارچوب سیاست‌های کلی نظام باشد که از سوی، ولی فقیه ابلاغ می‌شود. نظارت بر این امر از اختیارات، ولی فقیه در اصل ۱۱۰ است که از سوی حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای به هیئت عالی نظارت تفویض شده است.
جبرائیلی با ابراز رضایت از عملکرد تا کنون مجلس، گفت: همانطور که گفتم رویکرد مجلس فعلی را مثبت ارزیابی می‌کنم، چرا که ما از این مجلس صدا یا عملکردی مخالف منافع ملت نشنیدیم. فراموش نکنید ما مجلسی داشتیم که ظرف چند دقیقه برجام خسارت بار را تصویب کردند و بار‌ها از آن صدای مغایر منافع مردم شنیده شد.
رئیس مرکز ارزیابی تحقق سیاست‌های کلی در ادامه و در پاسخ به این سئوال خبرنگار «تابناک»، که اگر برجام خسارت بار و خسارت محض است، پس چرا نمایندگان انقلابی مجلس یازدهم خروج از آن را تصویب نمی‌کنند؟ بیان کرد: فراتر از وعده نمایندگان مجلس در مورد برجام ما سخنان رهبر معظم انقلاب را داشتیم که فرمودند، اگر آمریکایی‌ها برجام را پاره کند ما آن را آتش می‌زنیم. اینکه چرا اینگونه نشد به این دلیل است که ما در کشور رئیس جمهوری داریم که برجام را در آغوش گرفته است. وقتی رئیس جمهور برجام را در آغوش گرفته، و همه برنامه هایش را به آن گره زده است، چگونه برجام را آتش بزنیم؟ قبل از آتش زدن برجام حاکمیت باید تکلیف خود را با دولتی که هنوز به برجام چشم امید دارد، مشخص کند که در این مقطع زمانی به به صلاح کشور نیست. آنچه اکنون باید در دستور کار باشد این است که به همان اندازه که طرف مقابل به برجام متعهد است، ما نیز به همان میزان به آن متعهد باشیم.
جبرائیلی در بخش پایانی سخنان خود و در پاسخ به این سئوال که ارزیابی شما از تعامل و یا تنش‌های میان مجلس فعلی و دولت چیست، گفت: ما سه قوه در کشور داریم که فلسفه وجود این سه قوه پرهیز از تمرکز قدرت در یک نقطه خاص است، طبیعتاً هر سه قوه باید با هم تعامل سازنده و عقلانی داشته باشند. من رویکرد ضد دولتی از مجلس فعلی نیدیدم و به نظرم  در این مجلس نسبت به دولت شاهد نوعی عقلانیت هستیم که از سوی دولت نیز همین رویکرد باید وجود داشته باشد.
وی تأکید کرد: جریان انقلابی با هیچ کس مشکل شخصی ندارد و اگر ما شخصی را نقد می‌کنیم ناظر بر عملکرد اوست. زمانی که آن‌ها نیز اقدام به اصلاح عملکرد‌های خود کنند، مشکل ما با آن‌ها حل خواهد شد.

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

محسن جمعه , 17 اردیبهشت 1400 - 14:12

تست