• تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ - ۹:۳۸
  • کد خبر : 188
  • چاپ خبر

طارمی و مثلث افسانه‌ای لیورپول

لحظه ای که فابیو ویرا از سمت راست توپ را به روی دروازه ارسال کرد، تلاش جو گومز برای اینکه پیش از مهدی طارمی ضربه سر اول را بزند، بی فایده بود چرا که پرش مهاجم بوشهری به سمت توپ، سریعتر از آن بود که بازیکنان لیورپول به خود بیایند و قصد دفع توپ را

لحظه ای که فابیو ویرا از سمت راست توپ را به روی دروازه ارسال کرد، تلاش جو گومز برای اینکه پیش از مهدی طارمی ضربه سر اول را بزند، بی فایده بود چرا که پرش مهاجم بوشهری به سمت توپ، سریعتر از آن بود که بازیکنان لیورپول به خود بیایند و قصد دفع توپ را از مقابل بازیکن ایرانی داشته باشند و ضربه سر دیدنی او، به تور دروازه ضلع شرقی استادیوم دراگائو بوسه زد و کاری از دستان آلیسون بکر نیز ساخته نبود.

گل مهدی طارمی در دیدار رفت پورتو و لیورپول، اختلاف را کم کرد اما روز، روز میزبان نبود و شاگردان کونسیسائو دو گل دیگر دریافت کردند و بازی را ۵ بر یک واگذار کردند. حالا پورتو برای اینکه میان غول های بزرگ اروپایی یعنی میلان، لیورپول و اتلتیکو بتواند سهمیه حضور در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا را کسب کند، چاره ای ندارد جز اینکه در آنفیلد با دست پر و کسب امتیاز از زمین خارج شود و طبیعتا امیدهای تیم آبی و سفید بندرنشین به مهدی طارمی دوخته شده است.

بازیکنی که از زادگاهش در بوشهر و تیم ایرانجوان به فوتبال ایران معرفی شد، حالا فرصت این را دارد تا به عنوان نخستین بازیکن ایرانی در استادیوم بندرنشین لیورپول یعنی آنفیلد گلزنی کند و نامش را در تاریخ فوتبال ایران جاودانه کند چرا که او پیش از این موفق به باز کردن دروازه تیم های بزرگی نظیر یوونتوس و چلسی نیز شده بود و دبل در دو دیدار رفت و برگشت مقابل لیورپول، باعث می شود که نگاه ها بیش از پیش به او دوخته شود.

 

طارمی در بازی فردا شب در تقابل با مهاجمین آماده لیورپول قرار می گیرد. بدون شک تمام فکر و ذکر سرجیو کونسیسائو و خط دفاعی پورتو، مهار بازیکنانی نظیر محمد صلاح، سادیو مانه و دیگو ژوتا است. پس از پیروزی پر گل و ۴ بر صفر لیورپول مقابل آرسنال، مانه علاوه بر گلی که زد، یک پاس گل نیز به صلاح داد و ژوتا نیز یکی از گلزنان تیم کلوپ بود تا عناصر تهاجمی قرمزهای بندرنشین با روحیه بالا به مصاف پورتو بروند.

چنانچه رقابت های جام حذفی و اتحادیه انگلیس و پرتغال را در نظر نگیریم و تنها در روی مسابقات لیگ داخلی و لیگ قهرمانان اروپا تمرکز کنیم، به آمار جالب توجهی دست پیدا می کنیم. با احتساب این دو تورنمنت به آمارهای زیر می رسیم:

* مهدی طارمی: ۱۵ بازی – ۸ گل – ۵ پاس گل = تأثیرگذاری روی ۱۳ گل
* محمد صلاح: ۱۶ بازی – ۱۶ گل – ۷ پاس گل = تأثیرگذاری روی ۲۳ گل
* سادیو مانه: ۱۶ بازی – ۹ گل – یک پاس گل = تأثیرگذاری روی ۱۰ گل
* دیگو ژوتا: ۱۵ بازی – ۶ گل – یک پاس گل = تأثیرگذاری روی ۷ گل

طارمی و مثلث افسانه‌ای لیورپول

آمار صلاح با سایر نفرات قابل مقایسه نیست. مهاجم مصری لیورپول در این فصل به حد کافی درخشان ظاهر شده و یکی از بهترین های فوتبال اروپا محسوب می شود. اما آمار مهدی طارمی نسبت به دو مهاجم دیگر لیورپول بهتر است. هر چند که نباید سطح لیگ برتر انگلیس با پرتغال را مساوی در نظر گرفت اما در هر صورت بازیکنانی که در خط هافبک و خط حمله لیورپول حضور دارند، از سطح کیفی بالاتری نسبت به بازیکنان پورتو برخوردار هستند در نتیجه مانه و ژوتا با در اختیار داشتن فوق ستاره های فوتبال دنیا در کنار خود، به این آمار گلزنی و گلسازی دست یافته اند.

یکی از آیتم های جذاب آماری در فوتبال اروپا نیز بحث XG یا امید به گلزنی بازیکنان است. این آمار به معنای این است که یک بازیکن در طول ۹۰ دقیقه تا چه میزان شانس برای گلزنی داشته و خب طبیعتا هر چقدر که این عدد بزرگتر باشد، نشان از عملکرد بالای بازیکن مورد نظر دارد. در زیر به مقایسه XG یا امید به گلزنی مهدی طارمی با مهاجمین لیورپول می پردازیم که نکته مهم، عدم محاسبه ضربات پنالتی در این بخش آماری است:

* طارمی: XG یا میانگین امید به گلزنی در طول ۹۰ دقیقه، بدون احتساب ضربات پنالتی: ۰.۵۱
* صلاح: XG یا میانگین امید به گلزنی در طول ۹۰ دقیقه، بدون احتساب ضربات پنالتی: ۰.۵۳
* مانه: XG یا میانگین امید به گلزنی در طول ۹۰ دقیقه، بدون احتساب ضربات پنالتی: ۰.۴۸
* ژوتا: XG یا میانگین امید به گلزنی در طول ۹۰ دقیقه، بدون احتساب ضربات پنالتی:۰.۵۴

با اینکه طارمی آمار خوبی در پاس گل دارد اما در این بخش تفکیک XA یا انتظار برای پاس گل یا پاس موثر بدون در نظر گرفتن ضربات پنالتی محاسبه شده و از آنجایی که بخشی از پاس های گل طارمی در واقع همان ضربات پنالتی است که او برای تیمش کسب کرده، در نتیجه آمار او در این بخش پایین تر است.

* طارمی: XA یا میانگین امید به پاس گل یا پاس موثر در طول ۹۰ دقیقه، بدون احتساب ضربات پنالتی: ۰.۰۲
* صلاح: XA یا میانگین امید به پاس گل یا پاس موثر در طول ۹۰ دقیقه، بدون احتساب ضربات پنالتی: ۰.۲۱
* مانه: XA یا میانگین امید به پاس گل یا پاس موثر در طول ۹۰ دقیقه، بدون احتساب ضربات پنالتی: ۰.۱۵
* ژوتا: XA یا میانگین امید به پاس گل یا پاس موثر در طول ۹۰ دقیقه، بدون احتساب ضربات پنالتی: ۰.۱۴

 

یکی دیگر از آیتم های مقایسه ای نیز به پرس بازیکن روی حریف بر می گردد. در زیر تعداد دفعات اعمال فشار بر بازیکن حریف که توپ را دریافت، حمل یا رها می کند، آورده شده که نشان از برتری کامل طارمی دارد:

* طارمی: تعداد دفعات پرس روی بازیکن حریف در ۹۰ دقیقه: ۲۱.۸۶
* صلاح: تعداد دفعات پرس روی بازیکن حریف در ۹۰ دقیقه: ۱۵.۴۵
* مانه: تعداد دفعات پرس روی بازیکن حریف در ۹۰ دقیقه: ۱۳.۹۲
* ژوتا: تعداد دفعات پرس روی بازیکن حریف در ۹۰ دقیقه: ۲۱.۲۰

در بخش پاس های موثر نیز مهاجمین لیورپول وضعیت بهتری دارند. آیتم پاس های موثر به پاس هایی گفته می شود که توپ را به سمت دروازه حریف می برد یا هر پاس کاملی که باعث می شود توپ وارد محوطه جریمه شود.

* طارمی: میانگین پاس موثر در ۹۰ دقیقه: ۱.۳۶
* صلاح: میانگین پاس موثر در ۹۰ دقیقه: ۳.۷۱
* مانه: میانگین پاس موثر در ۹۰ دقیقه: ۳.۰۹
* ژوتا: میانگین پاس موثر در ۹۰ دقیقه: ۲.۹۰

طارمی و مثلث افسانه‌ای لیورپول

جمع‌بندی: پاس‌های مؤثر طارمی به طور میانگین در هر ۹۰ دقیقه، بسیار کم‌تر از صلاح، ژوتا و مانه بوده است؛ در نتیجه، XA میانگین در ۹۰ دقیقه طارمی، یعنی پاس‌های طارمی که چه‌قدر شانس تبدیل به گل شدن داشته، نسبت به صلاح، مانه و ژوتا پایین‌تر بوده است. با این حال تعداد پاس‌های گل طارمی نسبت به ژوتا و مانه ( با تعداد بازی‌های تقریباً یک‌سان) بیش‌تر بوده است که این مسئله را می‌توان به تمام‌کنندگی بهتر سایر بازیکنان پورتو در موقعیت مشابه نسبت به بازیکنان لیورپول یا ضعف دروازه‌بان‌های لیگ پرتغال نسبت به دروازه‌بان‌های لیگ انگلیس در موقعیت مشابه ربط داد.

اگر گریزی هم به آمار کارهای دفاعی بزنیم، می بینیم که طارمی در این بخش بسیار موثرتر از هر سه مهاجم لیورپول کار کرده و در واقع شرکت مهاجم بوشهری در کارهای دفاعی، اختلاف چشمگیری با مهاجمین رقیب دارد:

طارمی: میانگین دفع توپ در ۹۰ دقیقه: ۱.۵۳  + میانگین بلاک یا سد کردن توپ در ۹۰ دقیقه: ۱.۱۹
صلاح: میانگین دفع توپ در ۹۰ دقیقه: ۰.۳۱  + میانگین بلاک یا سد کردن توپ در ۹۰ دقیقه: ۰.۵۲
مانه: میانگین دفع توپ در ۹۰ دقیقه: ۰.۲۸  + میانگین بلاک یا سد کردن توپ در ۹۰ دقیقه: ۱.۳۶
ژوتا: میانگین دفع توپ در ۹۰ دقیقه: ۰.۳۰  + میانگین بلاک یا سد کردن توپ در ۹۰ دقیقه: ۰.۸۵

به هر شکل مهدی طارمی فردا شب در دیداری که می تواند روی سرنوشت پورتو برای صعود به دور بعدی لیگ قهرمانان اروپا تأثیر مستقیم بگذارد، به مصاف لیورپول می رود. کسب نتیجه مساوی نیز می تواند خوشایند شاگردان کونسیسائو باشد و باید دید مهاجم بوشهری در تقابل با خط دفاعی لیورپول چه عملکردی خواهد داشت.

لینک کوتاه

برچسب ها

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.